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20世紀パリ
 20th Century, Paris




ALCD-9260 税込価格¥3,300(税抜価格¥3,000) 2024/04/07発売   JAN 4530835 115809
フィリップ・トゥッツァー(ファゴット)
ニコラウス・ワグナー(ピアノ)
Philipp Tutzer Bassoon
Nikolaus Wagner Piano




ぶらあぼCD評(New Release Selection) link
音楽現代 注目盤



アレクサンドル・タンスマン: ソナチネ (1952)
   [1] I. Allegro con moto
   [2] II. Aria:Largo cantabile
   [3] III. Scherzo: Molto vivace

アンリ・デュティユー: サラバンドとコルテージュ (1942)
   [4] Assez lent
   [5] Mouvement de marcia

ポール・ジャンジャン: プレリュードとスケルツォ (1911)
   [6] Andante espressivo
   [7] Più allegro

シャルル・ケクラン: ソナタ op. 71 (1818/1919)
   [8] I. Andante moderato
   [9] II. Nocturne: Presque adagio
   [10] III. Final: Allegro, vigoureusement et rudement rythmé

マルセル・ビッチュ: コンチェルティーノ (1948)
   [11] Andante
   [12] Allegro vivace

アレクサンドル・タンスマン: ファゴット組曲
Alexandre Tansman: Suite pour basson et piano (1960)
   [13] I. Introduction et Allegro
   [14] II. Sarabande
   [15] III. Scherzo

シャルル・ケクラン: 3つの小品 op. 34 (1898-1907)
   [16] I. Lent
   [17] II. Andante moderato
   [18] III. Andante sostenuto

ジャン・フランセ: 2つの小品 (1996)
   [19] I. Andante
   [20] II. Petit divertissement militaire

ウジェーヌ・ボザ: レシ、シシリエンヌとロンド (1936)
   [21] I. Récit: Moderato
   [22] II. Sicilienne: Allant
   [23] III. Rondo: Allegro

[24] マルセル・ビッチュ: ロンドレット (1949)



フィリップ・トゥッツァー〈ファゴット〉
ニコラウス・ワグナー〈ピアノ〉


録音:ブルックナーハウス(リンツ)



豊潤な音色と高度な技巧で鮮やかに描かれるファゴットの多彩なニュアンス
木管楽器の音楽が飛躍的に発展した20世紀パリの音楽シーンを映すファゴット名作選







フィリップ・トゥッツァー[ファゴット]

 地元イタリアのボルツァーノでファゴットを始め、同地の音楽院でクラウディオ・アルベルティ教授に師事し、その後、ウィーンでステパン・ターノフスキーに、ハノーファーでダーグ・イェンセンに師事した。
この時期のハイライトは、ヨーロッパ・ユニオン・ユース・オーケストラとグスタフ・マーラー・ユース・オーケストラのメンバーであったこと、クラウス・テューネマンとセルジオ・アッツォリーニのマスタークラスへの参加などである。
 デュッセルドルフの“AEOLUS”、ロヴェレートでの“AUDI MOZART”、ハノーファーの“KURT ALTEN”、そして特に2008年のミュンヘンのARDコンクールでの入賞は、ベルリン・フィルハーモニー、ウィーンの楽友協会、ザルツブルクの夏音楽祭でのソロ演奏につながった。
 フィリップ・トゥッツァーは、2007年からザルツブルクのモーツァルテウム管弦楽団のソロ・ファゴット奏者を務め、ミュンヘン・フィルハーモニー管弦楽団、カメラータ・ザルツブルク、ロッテルダム・フィルハーモニー管弦楽団、ハンブルクのNDR、ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団などに客演している。
 現在、オーストリアのリンツにあるアントン・ブルックナー私立大学で教鞭をとり、ザルツブルクのモーツァルテウム夏期アカデミーをはじめ、頻繁にマスタークラスを開催している。


ニコラウス・ワグナー[ピアノ] 

 ニーダーエスターライヒ州のヴァイトホーフェン・アン・デア・イブスで生まれた。地元の音楽学校で初めてピアノのレッスンを受ける。
 その後、旧ウィーン音楽院のレオニード・ブルンベルクのクラスで研鑽を積み、後にウィーン国立音楽大学に入学。アントワネット・ヴァン・ザブナー(器楽指導)、テレサ・レオポルド(ピアノによる室内楽)、ダヴィッド・ルッツ(声楽伴奏)の指導を受ける。
 彼の最も重要な室内楽プロジェクトには、quart@art、プロ・ブラス、テオフィル・アンサンブル・ウィーン、トリオ・マルク・シャガールなどがある。また、マティアス・ショルン、フィリップ・トゥッツァー、ダニエル・シュムッツハルトといった高名な音楽家とも定期的に共演している。
 レペティトゥールとして、パスカル・ガロワ、ウィーン・クラリネット・コネクション、カリン・ボネッリ、ジェラルド・クラクスベルガー、ラルフ・マンノなどの音楽家とマスタークラスを開催している。
 ウィーン楽友協会、ニューヨーク・オーストリア文化フォーラム、ベルリン、ケルン、バーデンバーデンのドイツ・フィルハーモニー管弦楽団、ウィーン・コンツェルトハウス、東京のサントリーホールなど、数多くのコンサートやリサイタルに出演している。
現在、オーバーエスターライヒ州立音楽大学でピアノ教師を務め、リンツにあるアントン・ブルックナー私立大学ではレペティトゥールとして音楽学生を指導している。




Alexandre Tansman: Sonatine pour basson et piano (1952)
   [1] I. Allegro con moto
   [2] II. Aria:Largo cantabile
   [3] III. Scherzo: Molto vivace

Henri Dutilleux: Sarabande et cortège (1942)
   [4] Assez lent
   [5] Mouvement de marcia

Paul Jeanjean: Prélude et Scherzo (1911)
   [6] Andante espressivo
   [7] Più allegro

Charles Koechlin: Sonate pour basson et piano op. 71 (1818/1919)
   [8] I. Andante moderato
   [9] II. Nocturne: Presque adagio
   [10] III. Final: Allegro, vigoureusement et rudement rythmé

Marcel Bitsch: Concertino pour basson et piano (1948)
   [11] Andante
   [12] Allegro vivace

Alexandre Tansman: Suite pour basson et piano (1960)
   [13] I. Introduction et Allegro
   [14] II. Sarabande
   [15] III. Scherzo

Charles Koechlin: Trois pièces op. 34 (1898-1907)
   [16] I. Lent
   [17] II. Andante moderato
   [18] III. Andante sostenuto

Jean Françaix: Deux pièces pour basson et piano (1996)
   [19] I. Andante
   [20] II. Petit divertissement militaire

Eugène Bozza: Récit, Sicilienne et Rondo pour basson et piano (1936)
   [21] I. Récit: Moderato
   [22] II. Sicilienne: Allant
   [23] III. Rondo: Allegro

[24] Marcel Bitsch: Rondoletto (1949)



Philipp Tutzer, Bassoon
Nikolaus Wagner, Piano


Recorded at Brucknerhaus Linz


Philipp Tutzer (bassoon)
Philipp Tutzer began to play the bassoon in his home town of Bolzano, Italy, studying at the Conservatory there with Professor Claudio Alberti. His studies continued with Stepan Turnowsky in Vienna, and with Dag Jensen in Hannover.
Highlights of this period include membership in the European Union Youth Orchestra and the Gustav Mahler Youth Orchestra, as well as participation in the master classes of Klaus Thunemann and Sergio Azzolini.
Prizes in competitions, including “AEOLUS” in Dusseldorf, “AUDI MOZART” in Rovereto, “KURT ALTEN” in Hannover, and especially the 2008 ARD Competition in Munich, led to solo performances in the Berlin Philharmonie, the Musikverein in Vienna and at the Salzburg Summer Festival.
Philipp Tutzer has been the solo bassoonist of the Mozarteum Orchestra of Salzburg since 2007, and has performed in that role as a guest with the Munich Philharmonic, the Camerata Salzburg, the Rotterdam Philharmonic orchestra, the NDR in Hamburg, and the Berlin Philharmonic.
He currently teaches at the Anton Bruckner Private University in Linz, Austria, and leads frequent master classes, including at the Summer Academy of the Mozarteum in Salzburg.


Philipp Tutzer, Bassoon

Philipp Tutzer began to play the bassoon in his home town of Bolzano, Italy, studying at the Conservatory there with Professor Claudio Alberti.
His studies continued with Stepan Turnowsky in Vienna, and with Dag Jensen in Hannover.
Highlights of this period include membership in the European Union Youth Orchestra and the Gustav Mahler Youth Orchestra, as well as participation in the master classes of Klaus Thunemann and Sergio Azzolini.
Prizes in competitions including “AEOLUS” in Dusseldorf; “AUDI MOZART” in Rovereto; “KURT ALTEN” in Hannover; and especially the 2008 ARD Competition in Munich led to solo performances in the Berlin Philharmonie, the Musikverein in Vienna and at the Salzburg Summer Festival.

Philipp Tutzer has been principal bassoonist in the Mozarteum Orchestra Salzburg since 2007, and has performed in that role as a guest with many orchestras and ensembles.
He currently teaches at the Anton Bruckner Private University in Linz, Austria, and leads frequent master classes, including at the Summer Academy of the Mozarteum in Salzburg.


Nikolaus Wagner, Piano

Nikolaus Wagner was born in the Austrian city of Waidhofen an der Ybbs in the state of Lower Austria. He attended piano lessons for the first time in the local music school.
His studies first took him to Leonid Brumberg’s class in the former Viennese conservatoire Konservatorium Wien and later to the University of Music and Performing Arts in Vienna. He received training from Antoinette Van Zabner (instrumental teaching), Teresa Leopold (chamber music with piano) and David Lutz (vocal accompaniment). His collaborations with Markus Hinterhäuser, Claus-Christian Schuster, Reinhard Latzko, Johannes Meissl and György Kurtag were also a valuable source of inspiration.
Some of his most important chamber music projects include the ensembles quart@art, Pro Brass, the Theophil Ensemble Wien, and Trio Marc Chagall. Additionally, he regularly partners with acclaimed musicians like Matthias Schorn, Philipp Tutzer and Daniel Schmutzhard.
Nikolaus Wagner delivers master classes as a repetiteur with musicians such as Pascal Gallois, the Vienna Clarinet Connection, Karin Bonelli, Gerald Kraxberger and Ralph Manno.
A myriad of concerts and recitals has led the pianist to Vienna’s Wiener Musikverein, the Austrian Cultural Forum NY, to Germany and the philharmonic in Berlin, Cologne and Baden-Baden, the Wiener Konzerthaus and the Suntory Hall in Tokyo.
Currently, Nikolaus Wagner is a piano teacher at the Oberösterreichischer Landesmusikschulwerk and he coaches music students as a repetiteur at Anton Bruckner Private University in Linz.