HOMEABOUTACCESSRECORDINGRECRUITRELEASESCATALOGUE
ORDER(JAPAN)ORDER(OVERSEAS)AWARDS



■永訣の白い響き


ALCD-7292 税込価格¥3,300(税抜価格¥3,000) 2023/04/07発売 JAN 4530835 115069奈良ゆみ(ソプラノ)
椎名亮輔(ピアノ)

Yumi Nara Soprano
Ryosuke Shiina Piano


音楽現代 注目盤
ぶらあぼCD評(New Release Selection)link



エリック・サティ Erik Satie (1866-1925)
ソクラテス ― 声楽をともなう3部の交響的ドラマ [ヴィクトール・クーザン訳プラトン]
   [1] ソクラテスの肖像 ―『饗宴』
   [2] イリソス川のほとり ―『パイドロス』
   [3] ソクラテスの死 ―『パイドン』

フェデリコ(フラダリク)・モンポウ (1893-1987)
[4] 魂の歌 [十字架の聖ヨハネ] Cantar del alma [San Juan de la Cruz]

夢のたたかい [ジュゼップ・ジャネス]
   [5] きみのうえには花々だけが
   [6] 今夜もおなじ風が
   [7] ぼくは感じた、きみを海のようだと   [8] もう、ぼくはいま、きみを見ているのかどうかもわからない
   [9] ぼくの人生を透明にしてくれ

ロベルト・シューマン (1810-1856)
エリザベート・クルマンの詩による7つの歌、この詩人の思い出に捧ぐ op.104
   [10] 月よ、わたしの魂の愛よ
   [11] つばめよ、よい旅を!
   [12] わたしを「かわいそうな娘」と呼ぶ
   [13] マヒワ
   [14] わたしに手をかして、雲よ
   [15] 最後の花が枯れた
   [16] わたしの船はがんばった

メアリ・スチュアート女王の詩 op.135
   [17] フランスへの別れ
   [18] 息子が生まれた後
   [19] エリサベス女王に
   [20] この世への別れ
   [21] 祈り


奈良ゆみ〈ソプラノ〉 椎名亮輔〈ピアノ〉


<録音>
2022年10月17,19-21日 芦屋市民会館大ホール(ルネサンスクラシックス芦屋ルナ・ホール)
Recorded at Renaissance Classics Ashiya Luna Hall, 17 & 19-21 October 2022

フランス歌曲や現代音楽などで幅広い音楽性に定評のあるソプラノ・奈良ゆみと、音楽美学・音楽哲学の分野で活躍する椎名亮輔のピアノによる、サティ、シューマンの最晩年の作、および生涯にわたって書き継がれたモンポウの作品。いずれの曲も容赦なく迫りくる「死」についての予感に満ちており、歴史的・様式的には関連がまったくないはずの3人の作曲家の作品に、奇妙な共通点を数多く見出すことも可能であろう。



(c)Yoshiaki Nagashima



奈良ゆみ Yumi nara 〈ソプラノ〉

相愛大学卒業後、仏政府給費留学生としてパリ国立高等音楽院に学びメシアンに注目される。以後パリを拠点とし仏音楽の演奏活動を欧州各地で展開。メシアン『ハラウィ』をはじめ、シェーンベルク『月に憑かれたピエロ』、オハナ『三つの御花(オハナ)の物語)』、中世から現代作品までア・カペラで綴った『ソロ・ヴォイス』などが高い評価を受ける。また仏政府文化省の派遣により、サティ、フランス六人組、ラヴェルなどの演奏を東欧、ロシアにて数多く行っている。西鶴の『好色一代女』によるJ・C・エロワの作品、松平頼則のモノオペラ『源氏物語』の歌い手として、日本の音楽・文化が西洋の現代音楽と結びつく可能性を明示した。メシアン生誕百年記念で『ミのための詩』(Pf.ムラロ)。日本ではドビュッシー『ペレアスとメリザンド』(フルネ指揮、都響)、プーランク『人間の声』(ワッセルマン演出)、松平頼則作曲・笈田ヨシ演出『葵の上』、大阪モーツァルトサロンでは『フランス歌曲全貌シリーズ』。CD『ドビュッシー歌曲集』(Cypres)は Le Monde de la Musique紙に最高推薦盤に挙げられ、メシアン『ハラウィ』は『メシアン全集』(Deutsche Grammophon)に収められている。





椎名亮輔 Ryosuke Shiina〈ピアノ〉

東京大学大学院博士課程満期退学。ニース大学文学部博士課程修了。同志社女子大学教授。京都市立芸術大学講師。著書『デオダ・ド・セヴラック 南仏の風、郷愁の音画』(アルテスパブリッシング)で第21回吉田秀和賞受賞。その他の著書に『音楽的時間の変容』(現代思潮新社)、『狂気の西洋音楽史』(岩波書店)、『梨の形をした30の言葉 サティ箴言集』(アルテスパブリッシング)などがある。




Erik Satie (1866-1925)
Socrate – drame symphonique en 3 parties avec voix [Platon, trad. de Victor Cousin]  
   [1]  Portrait de Socrate – « Le Banquet »
   [2]  Bords de l’Ilissus – « Phèdre »
   [3] Mort de Socrate – « Phédon »

Federico (Frederic) Mompou (1893-1987)
[4] Cantar del alma [San Juan de la Cruz]

 Combat del somni [Josep Janés]
   [5] Damunt de tu només les flors
   [6] Aquesta nit un mateix vent
   [7] Jo et pressentia com la mar
   [8] Ara no sé si et veig, encar
   [9] Fes-me la vida transparent

Robert Schumann (1810-1856)
Sieben Lieder von Elisabeth Kulmann zur Erinnerung an die Dichterin op.104
   [10] Mond, meiner Seele Liebling
   [11] Viel Glück zur Reise, Schwalben !
   [12] Du nennst mich armes Mädchen
   [13] Der Zeisig
   [14] Reich’ mir die Hand, o Wolke
   [15] Die letzten Blumen starben
   [16] Gekämpft hat meine Barke

Gedichte der Königin Maria Stuart, op.135
   [17] Abschied von Frankreich
   [18] Nach der Geburt ihres Sohnes
   [19] An die Königin Elisabeth
   [20] Abschied von der Welt
   [21] Gebet


Yumi Nara, Soprano Ryosuke Shiina, Piano


Recorded at Renaissance Classics Ashiya Luna Hall, 17 & 19-21 October 2022


Yumi Nara (soprano)

After graduating from Soai University, Yumi Nara received a scholarship from the French government to study at the Paris Conservatory, where she gained the attention of Olivier Messiaen. Based in Paris since then, she has developed an extensive career performing French music all over Europe. Her performances, of music from medieval to contemporary, have received great critical acclaim, in particular, ‘Harawi’ by Messiaen, ‘Pierrot Lunaire’ by Schoenberg, and ‘Trois Contes de l'Honorable Fleur’ by Ohana. She has also performed works by Satie, Les Six and Ravel in Eastern Europe and Russia, with the support of the French government Ministère de la Culture. Through performances of ‘Butsumyôe’, a piece by Jean-Claude Éloy based on the novel The Life of an Amourous Woman by Ihara Saikaku, and of the mono-opera ‘The Tale of Genji’ by Yoritsune Matsudaira, she has explored the possibilities found in links between Japanese music and culture and western contemporary music. Yumi performed Messiaen’s ‘Poèmes pour Mi’, accompanied by pianist Roger Muraro, to mark the centenary of the composer’s birth. In Japan she participated in a performance of Debussy’s ‘Pelléas et Mélisande’ with the Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra conducted by Jean Fournet, Poulenc’s ‘La Voix Humaine’ in a production by Michel Wasserman, ‘Aoi no Ue’, a musical drama in verse composed by Yoritsune Matsudaira and directed by Yoshi Oida, and a series of concerts devoted to French songs at the Osaka Mozart Salon. Her CD ‘Debussy: Melodies’ was awarded a ‘choc’ (top award) by the music magazine Le Monde de la Musique, and her recording of Massiaen’s ‘Harawi’ is included in the Deutsche Grammophon box set of the complete works of Messiaen.


Ryosuke Shiina (piano)

After completing doctoral studies at Tokyo University, Ryosuke Shiina went on to attain a doctorate degree from the University of Nice. He is a professor at Doshisha Women's College of Liberal Arts, and a lecturer at Kyoto City University of Arts. His book ‘Déodat de Séverac: The Winds of the South of France, Nostalgic Musical Imagery’ (Artes Publishing) won the 21st Yoshida Hidekazu Prize. Other publications include ‘Transformation of Musical Time (Gendai Shicho Shinsha), ‘The History of Madness in the Western Music’ (Iwanami Shoten), ’30 Satie Epigrams in the Shape of a Pear’ (Artes Publishing).

(Translation: ALM RECORDS)