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Meletan 伊藤祐二作品集 I
 Meletan Works of Yuji Itoh I

ALCD-140 税込価格¥3,300(税抜価格¥3,000) 2024/04/07発売  JAN 4530835 115816
井上郷子(ピアノ)
長島剛子(ソプラノ)
松岡麻衣子(ヴァイオリン)

Satoko Inoue piano
Takeko Nagashima soprano
Maiko Matsuoka violin


音楽現代 推薦盤
ぶらあぼCD評(New Release Selection) link




伊藤祐二:

[1] ソロイスト Soloist (1996)
[2] 振り返り I Furikaeri I (1977)
[3] 偽りなき心 II – ピアノ版 (2015/2022)
[4] ヴァシレ・モルドヴァンの7つの詩 (2002)
[5] メレタン (2014)


井上郷子〈ピアノ〉  [1]-[5]
長島剛子〈ソプラノ〉  [4]
松岡麻衣子〈ヴァイオリン〉  [2]


録音:品川区立五反田文化センター 2023年4月19– 21日



「聴くこと」と「聴こえること」の間にゆらめく仄かな、しかし確かなる音

「Music Documents」をはじめとするコンサート企画や、“nothing but music”ディレクターとしても知られる作曲家・伊藤祐二の、待ち望まれていた作品集。ピアノ・ソロを中心に、キャリア最初期に書かれた《振り返り I》(ヴァイオリンとピアノ)、ルーマニア語の俳句をテクストとする《ヴァシレ・モルドヴァンの7つの詩》(ソプラノとピアノ)を含む5曲すべてが初録音。「関係性の中から、それら一つ一つの音を聴き出すこと」を一貫して志向する伊藤の音楽は、「聴くこと」と「聴こえること」の間で静かに明滅し続ける。現代作品に精通した演奏家陣を迎えて綴るシリーズ第一弾。





伊藤祐二〈作曲〉
Yuji Itoh

1956年生まれ。東京学芸大学及び大学院にて作曲と電子音楽を学ぶ。在学中の1978年にヴァイオリンとピアノのための《振り返り》でデビュー、以来、日本のみならず、Bourges International Electroacoustic Music Festival(フランス)、ASPEKTE International Festival für Musik unserer Zeit(オーストリア)、Distat Terra Festival(アルゼンチン)等の音楽祭をはじめとして世界各地で作品が演奏されている。日本の現代音楽についての講義、自作品に関するレクチャー実施も多い。“nothing but music”ディレクターとして「Hommage à Breccia」、 「4 days concerts and Symposium(コンサートとシンポジウムの4日間〜スイスの現代音楽シーン)」、「ラフカディオ・ハーンプロジェクト」等、国際的な演奏会の企画制作を手掛け、International Composer Competition Città di Udine(イタリア)の審査員も務める。“Antonio Magnoni” prize受賞。


(c) Masaco Kondo

井上郷子〈ピアノ〉

「ムジカ・プラクティカ・アンサンブル」のメンバーを経て、1991年よりソロ活動。“Satoko Plays Japan”をはじめとする多くのリサイタルを行ない、特に、近藤譲ピアノ作品・全曲演奏やモートン・フェルドマン作品の演奏等で高い評価を得る。海外では、ISCM(ルーマニア)、ブエノスアイレス現代音楽週間(アルゼンチン)、Festival für aktuelle Klangkunst(ドイツ)、Contempuls(チェコ)などの国際現代音楽祭からの招聘をはじめ、ヨーロッパ、南北アメリカ、中東各地でソロリサイタルを行なうとともに、リール大学、カイロ音楽院、カリフォルニア芸術大学、ギルドホール音楽院(ロンドン)などのマスタークラスで講師を務める。2008年よりコンサート・シリーズ“Music Documents”を企画・制作、2018年~22年、ピアノ拡張奏法に関するプロジェクト「未来に受け継ぐピアノ音楽の実験」に携わる。ソロCDアルバムは、HatHut Records(スイス)、Emec Discos(スペイン)、ALM Records、Ftarri Classical(日本)等より出版、HatHut Recordsでは、近藤譲の2020年までのすべてのピアノ作品を3枚のCDにレコーディングしている。第10回佐治敬三賞受賞。2023年3月まで国立音楽大学教授を務めた。






長島剛子〈ソプラノ〉

国立音楽大学声楽科卒業。同大学院修士課程独歌曲専攻修了。ドイツ・デットモルト北西音楽大学卒業。その後ケルン音楽大学マスタークラスにてリート解釈法の研鑽を積む。1998年に「長島剛子・梅本実 リートデュオ」を結成し、声楽とピアノによる緊密なコラボレーションにより、19世紀末から20世紀のドイツ歌曲の演奏と紹介を軸に継続的な活動を続けている。1998年、2001年札幌市民芸術祭大賞、平成14年度文化庁芸術祭優秀賞受賞。これまでに「架空庭園の書~新ウィーン楽派の歌曲を集めて」、「光の中のベルリン~第三帝国で禁じられた歌曲」、「遠望~ヘルダリーンの歌曲」、「至福の憧れ~ゲーテ歌曲の現在」の4枚のCDをリリース。また「新ウィーン楽派によるドイツ歌曲集 シェーンベルク/ベルク/ヴェーベルン」(音楽之友社)の楽譜を監修。現在、国立音楽大学及び大学院教授。




松岡麻衣子〈ヴァイオリン〉

桐朋女子高等学校音楽科を経て同大学音楽学部演奏学科卒業、同大学研究科修了。インターナショナル・アンサンブル・モデルン・アカデミー(フランクフルト音楽・舞台芸術大学)にて研鑽を積む。日本現代音楽協会主催演奏コンクール「競楽XI」第2位。
これまでにアンサンブル・リネア、アンサンブル・インターフェースでヴァイオリニストを務めた他、アンサンブル・モデルン、アンサンブル・レゾナンツ等の演奏団体に客演。ダルムシュタット夏期現代音楽週間、ザルツブルク音楽祭、ジューン・イン・バッファロー(アメリカ)、統営国際音楽祭(韓国)、「秋吉台の夏」現代音楽セミナー&フェスティバル、サントリーサマーフェスティバル他、各地の音楽祭やコンサートに出演する。現代音楽を中心に演奏活動を行い、新作初演に多数携わる。クラリネット三重奏団のフィディアス・トリオ、Ensemble Toneseek、各メンバー。東京成徳短期大学非常勤講師。




Yuji Itoh:

[1] Soloist (1996)
[2] Furikaeri I (1977)
[3] Itsuwarinaki-Kokoro II – Version for piano (2015/2022)
[4] 7 Poems by Vasile Moldovan (2002)
[5] Meletan (2014)


Satoko Inoue piano [1]-[5]
Takeko Nagashima soprano [4]
Maiko Matsuoka violin [2]



Recorded at Gotanda Cultural Center Hall, 19-21 April 2023



Yuji Itoh composition
Born in 1956, Yuji Itoh studied composition and electronic music at Tokyo Gakugei University in the undergraduate and graduate departments. He made his debut in 1978 while still a student with his work Furikaeri for violin and piano, since when his music has been performed at concerts and music festivals in many countries including the Bourges International Electroacoustic Music Festival in France, the Aspekte Festival of Contemporary Music in Austria and the Distat Terra Festival in Argentina. He has given frequent lectures on contemporary music and on his own works. He has planned and produced many international concerts including Hommage à Breccia in his capacity as director of the ‘nothing but music’ office, Four Days of Concerts and Symposium: The Contemporary Music Scene in Switzerland, and The Lafcadio Hearn Project. He has also served as a member of the jury for the international composition competition held in the Italian city of Udine. He is the recipient of the Antonio Magnoni Prize.

Satoko Inoue piano
Satoko Inoue embarked on a solo career in 1991 after performing as a member of the Musica Practica Ensemble. She has given many recitals including Satoko Plays Japan and has achieved a high reputation especially for her performances of the complete works for piano by Jo Kondo and piano works by Morton Feldman. Outside Japan she has been invited to appear in many international festivals of contemporary music including the ISCM festival in Romania, the Buenos Aires Contemporary Music Week in Argentina, the Internationales Festival für aktuelle Klangkunst in Germany, and Contempuls in the Czech Republic. As well as giving recitals in Europe, North and South America and the Middle East, she has given masterclasses including at Lille University, the Cairo Conservatoire, the California Institute of the Arts and the Guildhall School of Music in London. Since 2008 she has been involved in planning and producing the concert series Music Documents and between 2018 and 2022 was involved in Experiments in Piano Music Handed on to the Future, a project aimed at expanding the performance potential of the piano. Her solo CD albums have been released by HatHut Records in Switzerland, Emec Dicos in Spain, and ALM Records and Ftarri Classical in Japan. She has recorded the complete piano works of Jo Kondo up to 2020 on three CDs for HatHut Records. She was awarded the 10th Keizo Saji Prize and served as professor at the Kunitachi College of Music until March 2023.

Takeko Nagashima soprano
Takeko Nagashima studied in the Department of Vocal Music at Kunitachi College of Music, graduating with a master’s degree. Following further studies at the Hochschule für Musik in Detmold, she studied lied interpretation at the Hochschule für Musik in Cologne. In 1998 she formed the Takeko Nagashima and Minoru Umemoto Lied Duo and, on the basis of close collaboration between voice and piano, is continuing to work with the emphasis on performance of the German song repertoire from the late 19th through the 20th centuries. She was awarded the Grand Prize at the Sapporo Civic Arts Festival in 1998 and 2001 and the Prize for Excellence at the Arts Festival sponsored by the Agency for Cultural Affairs in 2002. She has hitherto released four CDs entitled Book of the Hanging Gardens: Collection of Songs of the New Viennese School, Berlin in the Light: Songs Banned under the Third Reich, Distant View: The Songs of Hölderlin, and Longing for Bliss: Goethe’s Songs Today. She has also supervised the publication by Ongaku-no-tomo Sha of An Anthology of Songs by the New Viennese School: Schoenberg, Berg and Webern. She is currently professor in the undergraduate and graduate departments of the Kunitachi College of Music.

Maiko Matsuoka violin
Following studies in the Music Department of Toho Senior High School for Girls, Maiko Matsuoka studied in the undergraduate and graduate departments at Toho College of Music. She then continued her violin studies in the International Ensemble Modern Academy at the Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Frankfurt. She was awarded second prize in the Kyogaku XI performance competition sponsored by the Japan Society for Contemporary Music.
As well as working as a violinist in Ensemble Linea and Ensemble Interface, she has guested with ensembles including Ensemble Resonanz. She has appeared at international music festivals and concerts including the Darmstädter Ferienkurse, the Salzburg Music Festival, June in Buffalo (USA), the Tongyeong Music Festival in South Korea, the ‘Summer in Akiyoshidai’ Seminar and Festival of Contemporary Music in Japan, and the Suntory Summer Festival. The focus of her performing career is on contemporary music, and in this capacity she has premièred many new works. She is a member of the Phidias Trio Tokyo (clarinet, violin and piano) and Ensemble Toneseek. She serves as part-time lecturer at Tokyo Seitoku Junior College.