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DUO 〜神に捧げるデュオ〜

DUO



ALCD-1179 税込価格¥3,080(税抜価格¥2,800) 2018/10/07発売 JAN 4530835 112228リコーダー ケース・ブッケ 辺保陽一
Recorders
Kees Boeke
Youichi Hembo

音楽現代 推薦盤
















---Renaissance---
[1] コスタンツォ・フェスタ(伊 c.1490-1545):コントラプント I (c.1535)

『フランス語、ラテン語、ドイツ語のビチニア』(ゲオルク・ラウ、1545)より

ラテン語のビチニア
ブリュメル
  [2] 主は導きをお与えになる
  [3] 知恵ある者に災いあれ

ジョスカン
 [4] アニュス・デイ
 [5] 誰が私たちを引き離せようか

カノン Canons
ジョスカン
 [6] 人は許さるるか
 [7] 母は子を忘れられようか

ブリュメル
 [8] 主の栄光は
 [9] ベネディクトゥス

ドイツ語のビチニア
 [10] バトラ:練習曲
 [11] アントワーヌ・ブルヒア:私の愛
 [12] 作者不詳:アッペンツェル地方望郷の旋律

『ビチニオールム』(ヤコプ・アペリウス、1612)より
 [13] アントワーヌ・ブリュメル:ビチニウム
 [14] [15] ジョスカン・デ・プレ:2つのビチニウム
 [16] [17] アンドレアス・ペフェルナーゲ:2つのビチニウム

[18] ジョン・べディンガム(英 1422-1459/60):主よ、ご覧ください(ボールドウィン写本 c.1600より)

ジュゼッペ・ジャンベルティ(伊 c.1600-1663):様々な形式によるデュオ曲集 (1657)
 [19] 別法によるデュオ7番
 [20] コレンテ
 [21] デュオ 22番
 [22] スパニョレッタ
 [23] 大公のアリア

---BAROQUE---
ジャック=マルタン・オトテール(仏1673-1763):2つの高音楽器のための組曲 第3番 作品8
 [24] ファンファーレ(活き活きと)
 [25] ミュゼット(優しく)
 [26] フーガ(陽気に)
 [27] パストレル(ゆっくりと、優しく)
 [28] (陽気に、速くなく)
 [29] メヌエット
 [30] ジーグ

ヨハン・ゼバスティアン・バッハ(独 1685-1750):2つのデュエット(クラヴィーア練習曲集第3部より) (1739)
 [31] デュエット 第2番 BWV 803
 [32] デュエット 第4番 BWV 805

ピエール・ダニカン・フィリドール(仏 1681-1731):組曲 第11番 作品3 (1718)
 [33] 模倣によるロンドー(ゆっくりと)
 [34] アルマンド(少し陽気に)
 [35] サラバンドによるアリア(優しく)
 [36] ガヴォット
 [37] フーガ(速すぎず)

ゲオルク・フィリップ・テレマン(独 1681-1767):2つのフルートのためのソナタ
 [38] プレスト
 [39] ラルゴ
 [40] プレスト


〈使用楽器〉
◼ルネサンス・リコーダー Renaissance Recorder (A=466Hz)
Kees Boeke Ganassi Soprano in C by Frederick Morgan 1980
Youichi Hembo Ganassi Soprano in C by Yuzuru Fukushima 2003
Kees Boeke & Youichi Hembo
Renaissance Consort (Sop, Alto in G, F, Tenor, Bass in G, F) by Yuko Yamada (YAMAHA) 2001
Praetorius Alto in F by Francesco Li Virghi 2011
Praetorius Bass in G by Francesco Li Virghi 2011
Renaissance Tenor by Yuko Yamada (YAMAHA) 2007


◼バロック・リコーダー Baroque Recorder (A=415Hz)
Kees Boeke Soprano in C after Engelbert Terton by Frederick Morgan 1980
Fourth Flute in B-flat after Peter Bressan by Luca de Paolis 2010
  Alto in F after Thomas Stanesby Jr. by Frederick Morgan 1987
  Alto in F after Jakob Denner by Ralph Netsch 2013
    Voice Flute in D after Peter Bressan by Frederick Morgan 1980
Youichi Hembo Soprano in C after Engelbert Terton by Yuzuru Fukushima 2018
  Alto in F after Peter Bressan by Takeyama/Shigeharu Hirao 1998
    Alto in F after Thomas Stanesby Jr. by Shigeharu Hirao 2008
    Voice Flute after Peter Bressan by Yuzuru Fukushima 2011


〈録音〉相模湖交流センター 2018年3月27-29日



リコーダー2本のみのデュオで、ルネッサンスからバロックの音楽を時代を追って奏でる意欲的な企画。あたかも歌詞が付いているような歌心に満ちた演奏は、もはやチェンバロの伴奏などを必要としない域に達している。ここに愉悦がある。これぞルネサンス・バロック期における、“究極のポリフォニー” 。


辺保陽一(リコーダー)

筑波大学卒業後渡欧。スペイン、カタルーニャ高等音楽院を経て、スイス政府奨学生としてチューリッヒ芸術大学大学院に学びデュプロマを取得、最優秀の成績で卒業。リコーダーを向江昭雅、ペドロ・メメルスドルフ、ケース・ブッケ、また声楽をフランセスク・ガリゴサ、ジル・フェルドマンの各氏に師事。
2009年にはキエフ国立フィルハーモニーメンバーとヴィヴァルディのソプラニーノ協奏曲イ短調を共演。近年は日本各地でリサイタルを行う他、ケース・ブッケ氏とのデュオ・コンサートツアーや、古楽アンサンブル「コントラポント」の定期公演に出演するなど精力的に活動している。2015年にデビューソロCD「狂気と嘆き、そして喜び ~17世紀イタリア音楽の隆盛~」(ALCD-1154)をコジマ録音よりリリース。
毎年、大学生を中心としたつくばリコーダー合宿を主宰し、古楽研究会にて定期的に「リコーダー奏者の為の、なかなか聞けない基礎テクニック講座」を行うなど、後進の指導にも情熱を傾けている。
茨城の名手・名歌手たち第10回、第20回に出演。ナカルリコーダー教室主宰。ミュージックofハート音楽館(水戸)、麻布ミュージックプレイス他講師。茗溪学園中学校・高等学校、つくばインターナショナルスクール(TIS)非常勤講師。
オフィシャルブログ「魂!のリコーダー奏者・辺保陽一」
http://ameblo.jp/nakal-fl/



ケース・ブッケ(リコーダー)
アムステルダム生まれ。ハーグ王立音楽院にてリコーダーをフランス・ブリュッヘン、チェロをアンナー・ビルスマの各氏に師事。優秀な成績で卒業後、アンサンブル「クアドロ・オトテール」を創設。長年にわたり、ケース・オッテン率いる中世・ルネサンスアンサンブル「シンタグマ・ムジクム」にて活動し、「サワークリーム」(1972年)、「リトル・コンソート・アムステルダム」(1978年)、「マーラ・プニカ」(1989年)の創設に携わる。2001年、中世アンサンブル「テトラクトュス」を設立。
1970年よりハーグ王立音楽院、1975年よりアムステルダム音楽院、1990年よりチューリヒ芸術大学、ドイツのトロシゲン音楽大学にて教鞭を執る。2006〜2014年、トロシゲン古楽研究所の中世・ルネサンス音楽教授を務める。世界各地でリコーダー・古楽のセミナーやマスタークラスを開講する。
これまでに70タイトル以上のレコード・CDをリリースし、30作をプロデュースしている。
2003年、自身のレーベル、オリーブ・ミュージック(www.o-livemusic.com)を創始する。2016年、トスカーナ州アレッツォにて14世紀の音楽に特化した夏期講習「Settimana Musicale del Trecento」を企画する。また古楽・現代音楽における作曲家・編集者としても活動している。1980年よりトスカーナで暮らし、オリーブオイルを生産している。




---Renaissance---
[1] Costanzo Festa: Contrappunto I (c.1535)

From Bicinia Gallica, Latina et Germanica (Georg Rhaw, 1545)

Bicinia Latina
Brumel
  [2] Dominus dissipat consilia (The Lord brings advice)
  [3] Vae qui sapientes estis (Woe to those who are wise)

Iosquin
 [4] Agnus Dei
 [5] Quis separabit nos (Who will separate us)

Canons
Iosquin
 [6] Nunquid iustificari potest homo (Can man be justified)
 [7] Nunquid oblivisci potest (Can a mother forget her child)

Brumel
 [8] Pleni sunt
 [9] Benedictus

Bicinia Germanica
 [10] Batra: Exercitium
 [11] Antoine Bruhier: L’amour de my
 [12] Anonymous: Der Appenzeller Kureyen

From Biciniorum (Jacob Apelius, 1612)
 [13] Antoine Brumel: Bicinium
 [14] [15] Josquin des Prez: 2 Bicinia
 [16] [17] Andreas Pevernage: 2 Bicinia

[18] John Bedyngham: Vide Domine (Baldwin Manuscript, c.1600)

Giuseppe Giamberti: Duo tessuti con diversi Solfeggiamenti etc. (1657)
 [19] Duo alio modo VII
 [20] Corrente
 [21] Duo XXII
 [22] Spagnoletta
 [23] Aria del gran Duca

---BAROQUE---
Jacques-Martin Hotteterre: Troisième Suitte de Pièces à deux Dessus, op. 8
 [24] Fanfare. Animé
 [25] Muzette. Tendrement
 [26] Fugue. Gay
 [27] Pastorelle. Lentement et tendrement
 [28] Suitte. Gay sans vitesse
 [29] Menuet
 [30] Gigue

Johann Sebastian Bach: 2 duetti from Clavier-übung III (1739)
 [31] Duetto II BWV 803
 [32] Duetto IV BWV 805

Pierre Danican Philidor: Suite No.11, Op.3 (1718)
 [33] Rondeau en Contrefaiseurs. Lentement
 [34] Allemande. Un peu gay
 [35] Air en Sarabande. Tendrement
 [36] Gavotte
 [37] Fugue. Pas trop viste

Georg Philipp Telemann: Sonate für 2 Flöten, TWV 40:141
 [38] Presto
 [39] Largo
 [40] Presto


Recording Location: Sagamiko Koryu Center, 27-29 March 2018



Kees Boeke
Kees Boeke was born in Amsterdam. After studying at the Royal Conservatory in The Hague (recorder with Frans Brüggen and cello with Anner Bijlsma), from which he graduated with honors, he founded the ensemble Quadro Hotteterre (1968-1988). He was for many years a member of the medieval and Renaissance Ensemble Syntagma Musicum (Kees Otten) and co-founder of Sour Cream (1972), Little Consort Amsterdam (1978) and the Ensemble Mala Punica (1989). In 2001 he formed the medieval ensemble Tetraktys.
In 1970 Kees Boeke began teaching at the Royal Conservatory in The Hague and in 1975 at the Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Since 1990 he has taught recorder and Early Music at the University of Music and Theatre in Zurich and the Hochschule für Musik in Trossingen, Germany. From 2006 to 2014 he was professor of Medieval and Renaissance music at the Institute of Ancient Music in Trossingen.
He has held seminars and master classes for recorder and early music all over the world, among which the Deller Academy (Lacoste, France, 1972-1982), the International Early Music Courses (Urbino, Italy, from 1975 to 1982), and the Festival of Early Music Vancouver. He was responsible as artistic director for the Settimana Musicale di Pitigliano (1982-1986), as well as the International Courses of Early Music San Floriano (Polcenigo, Italy, 1983-1993).
Recently (2016) he initiated the Settimana Musicale del Trecento, a summer course specializing in music of the fourteenth century, in the town of Arezzo in Tuscany. (www.settimanamusicaledeltrecento.it)
Kees Boeke has recorded more than 70 records and CDs for Teldec, Das Alte Werk, EMI, RCA, New Age, Channel Classics, Arcana, Symphonia, Attacca, Erato, Philips, Stradivarius, Glossa, Mirare and his own label Olive Music, for which he has produced 30 CDs. In addition, Kees Boeke is active as a composer (Donemus, Amsterdam, Sheetmusicnow.com) and editor of early and contemporary music (Zen-On, Tokyo, Schott, London). Currently he is preparing a new complete edition of the famous Codex Modena together with Jos Haring, which will be published as an Olive Music Publication.
In 2003, he started his CD label Olive Music (www.o-livemusic.com), along with his wife, singer Jill Feldman. In addition, the two founded the ensemble “Tetraktys” for medieval music. The Tetraktys programs include medieval and early renaissance repertoire from the Tuscan Trecento, chansons by Dufay and contemporaries, the Squarcialupi Codex, the complete recording of the Chantilly Codex, works by Ciconia, sacred and secular works by Matteo da Perugia, the song book of Johannes Heer etc.
Since 1980 he lives in Tuscany and is a producer of extra virgin olive oil.

Youichi Hembo, flauto
Youichi Hembo moved to Europe after he graduated from the University of Tsukuba. He studied first at the Escola Superior de Música de Catalunya (Catalonia College of Music) in Barcelona and subsequently received a scholarship from the Swiss government to undertake post-graduate studies at the Zürcher Hochschule der Künste (Zurich University of the Arts), from which he received his diploma and graduated with first class honors. He studied the recorder with Akimasa Mukae, Pedro Memelsdorff, and Kees Boeke, and undertook vocal training with Francesc Garrigosa and Jill Feldman.
In 2009 he performed the Vivaldi Concerto in A minor for sopranino recorder in with members of the Kiev based National Philharmonic Society of Ukraine. In addition to giving recitals all over Japan, in recent years Youichi has pursued an active career giving duo concerts with Kees Boeke and performing with the period-instrument ensemble Contraponto. In 2015 he released his first solo album “La pazzia, il dolore e la goia” (ALM Records, ALCD-1154).
Youichi is very proactive in nurturing the next generation of performers. Every year he runs the Tsukuba Recorder Training Camp, most of the participants of which are university students, and regularly presents his “basic techniques which are very rarely taught to recorder players” course at the Origo et Practica Early Music Workshop. He took part in the 10th and 20th Ibaraki no Meishu Meikashu-tachi (Excellent Artists and Singers of Ibaraki) music festival, and runs the Nakal Recorder School. He teaches at the Music of Heart (Mito) and Azabu Music Place music schools, and is also a part-time teacher at the Meikei High School and Tsukuba International School.

http://ameblo.jp/nakal-fl/