HOME > DISC > ALCD-1152

ヴァイオリン音楽の泉 18世紀イタリアの名手たち
Sonate per violino del barocco italiano


ALCD1152.jpgALCD-1152 税抜価格2,800円 2015/07/07発売
JAN 4530835 110989
大江戸バロック
桐山建志[バロック・ヴァイオリン]大塚直哉[チェンバロ])
O-EDO BAROQUE
(Takeshi Kiriyama, violino barocco | Naoya Otsuka, cembalo)

レコード芸術準特選盤
朝日新聞for your Collection推薦盤




[1]-[4] F. A. ボンポルティ:インヴェンション第4番 ト短調 作品10-4 (1712)
1 Largo
2 Balletto. Allegro
3 Aria. Adagio
4 Corrente. Presto

[5]-[8] H. エックレス(エクルズ):ソナタ第11番 ト短調 (1720)
5 Largo
6 Corrente. Staccato Allegro
7 Adagio
8 Presto

F. M. ヴェラチーニ:12のアカデミック・ソナタ 作品2 (1744)より
[9]-[12] ソナタ第7番 ニ短調
9 Entrata. Tempo aggiustato
10 Allemanda. Allegro ma non presto
11 Largo e cantabile
12 Giga. Allegro

[13]-[15] ソナタ第8番 ホ短調
13 Allegro
14 Largo e staccato
15 Giga. Allegro

[16]-[19] ソナタ第11番 ホ長調
16 Tempo giusto
17 Largo e nobile
18 Capriccio VIII. Allegro ma non presto
19 Menuet. Affettuoso
20 Gavotta. Allegro
21 Menuet da Capo

[22]-[25] ソナタ第12番 ニ短調
22 Passagallo. Largo assai, e come stà, ma con grazia - Andante
23 Capriccio cromatico. Allegro, ma non presto
24 Adagio
25 Ciaccona. Allegro, ma non presto

〈録音〉東大和市民会館ハミングホール 2014年9月17-19日
〈解説〉澤谷夏樹



18世紀前半において、ヨーロッパ音楽の模範とされたイタリア音楽。今では知る人ぞ知る存在となったヴェラチーニやボンポルティらも、当時はイタリア音楽をリードする存在としてヴァイオリンにも優れた作品を遺し、またエックレスら他国の作曲家の作風を「イタリア風」にさせてしまうほどの強い影響力と大きな魅力を備えていた。現代のヴァイオリン教育にも受け継がれるこれらの作品を、バロックのスペシャリスト桐山建志と大塚直哉が歴史的文脈から捉え直し、作品本来の魅力を鮮やかに浮かび上がらせる。


大江戸バロック
ヨーロッパ各地にバロック音楽が大きく花開いたのは、日本ではちょうど江戸時代の初め頃から中期に重なります。先んじて、日本の武将で初めて西洋音楽を聴いたのは[織田信長]という説も。バロック時代には、宮廷音楽、教会音楽など今も時代を越えて親しまれる名作品が数々生まれました。日本とヨーロッパで学び、活躍する疾風怒濤のDUO、魅力溢れる演奏をお届けします。

kiriyama_takeshi.jpg桐山建志(ヴァイオリン)

長野県出身。3才の時に自分で楽器を選び、ヴァイオリンを始める。東京藝術大学を経て同大学院修了。フランクフルト音楽大学卒業。1998年第12回古楽コンクール「山梨」第1位。1999年ブルージュ国際古楽コンクールソロ部門第1位。2005年には古楽コンクール「山梨」の審査員を務める。1996年から2001年まで「ラ・スタジオーネ・フランクフルト」メンバー。現在「エルデーディ弦楽四重奏団」ヴィオラ奏者、「松本バッハ祝祭アンサンブル」コンサート・マスター。愛知県立芸術大学准教授。2000年秋にリリースしたデビューCD「シャコンヌ」(レコード芸術誌特選盤)を皮切りに、多数のCDを主にコジマ録音よりリリース。シリーズCD「ヴァイオリン音楽の領域」(ALCD-1045,1055)などでも高い評価を得る。2009年、ベーレンライター社より星野宏美氏との共同校訂による「メンデルスゾーン:ヴァイオリン・ソナタ全集」の楽譜を出版。

http://www13.plala.or.jp/caille/



naoyaotsuka02.jpg(c)篠原栄治大塚直哉(チェンバロ)

東京藝術大学大学院チェンバロ専攻、アムステルダム音楽院チェンバロ科およびオルガン科修了。「アンサンブル・コルディエ」「バッハ・コレギウム・ジャパン」などのアンサンブルにおける通奏低音奏者として、またチェンバロ、オルガン、クラヴィコードのソリストとして活躍するほか、これらの楽器に初めて触れる人のためのワークショップを各地で行なっている。チェンバロのソロCD「トッカーレ[触れる]」、「クラヴィス〜鍵〜」「ルイ・クープラン クラヴサン曲集」(ALM RECORDS)、ヴァイオリンの桐山建志とのシリーズCD「J. S. バッハ:ヴァイオリンとチェンバロのための作品集」全5巻(ALM RECORDS)のほか、多くの録音に参加。現在、東京藝術大学准教授、国立音楽大学非常勤講師、「アンサンブル・コルディエ」音楽監督。また、宮崎県立芸術劇場、彩の国さいたま芸術劇場のオルガン事業アドヴァイザーを務める。NHK-FM「古楽の楽しみ」案内役として出演中。

http://homepage3.nifty.com/utremi




Francesco Antonio Bonporti: Invenzione IV in sol minore op.10-4 (1712)
1 Largo
2 Balletto. Allegro
3 Aria. Adagio
4 Corrente. Presto

Henry Eccles: Sonata XI in sol minore (1720)
Sonata XI in sol minore (1720)
5 Largo
6 Corrente. Staccato Allegro
7 Adagio
8 Presto

Francesco Maria Veracini: 12 Sonate accademiche op.2 (1744)
Sonata VII in re minore
9 Entrata. Tempo aggiustato
10 Allemanda. Allegro ma non presto
11 Largo e cantabile
12 Giga. Allegro

Sonata VIII in mi minore
13 Allegro
14 Largo e staccato
15 Giga. Allegro

Sonata XI in mi maggiore
16 Tempo giusto
17 Largo e nobile
18 Capriccio VIII. Allegro ma non presto
19 Menuet. Affettuoso
20 Gavotta. Allegro
21 Menuet da Capo

Sonata XII in re minore
22 Passagallo. Largo assai, e come stà, ma con grazia - Andante
23 Capriccio cromatico. Allegro, ma non presto
24 Adagio
25 Ciaccona. Allegro, ma non presto


Recording Location: Higashiyamato Humming Hall, 17-19 September 2014

Violino barocco: Minoru Sawabe, 1991 Tokyo (model: J.Guarneri “Del Gesu”, 1740 Cremona)
Cembalo: Bruce Kennedy, 1995 Amsterdam (model: Christian Zell, 1728 Hamburg) 5-21
Jan Kalsbeek, 1990 Zutphen (Flemish model) 1-4, 22-25


O-EDO BAROQUE
The period in which Baroque music flourished all over Europe coincides with the early to mid-Edo Period in Japan. There is a theory that the first Japanese person to hear Western music, many years before it became established in Japan, was Nobunaga Oda, a member of the Samurai warrior class. Many immortal masterpieces of court and church music, still much-loved to this day, were written during this period. This “Sturm und Drang” duo, who studied and are active in both Japan and Europe, perform this music in a highly attractive and appealing way.

Takeshi Kiriyama (Baroque violin)
At the age of three, Nagano-born Takeshi Kiriyama chose to begin learning to play the violin, and went on to attain both under-graduate and graduate degrees from the Tokyo University of the Arts. He also graduated from the Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main (Frankfurt University of Music and Performing Arts). In 1998 he won first prize in the 12th Competition for Early Music Yamanashi. In 1999 he was first prize winner in the International Early Music Competition in Bruges, and in 2005 he was invited back to the Competition for Early Music Yamanashi to serve on the jury. He was a member of La Stagione Frankfurt from 1996 to 2001. Kiriyama currently plays the viola in the Erdödy Quartet and is concert master of the Bach Festival Ensemble Matsumoto. He is also an associate professor at the Aichi University of the Arts. His debut CD “Chaconne”, released in 2000, appeared in the “Specially Selected” list of the music magazine Record Geijutsu. Since then he has made numerous recordings for the Kojima Recordings ALM label. The series of recordings entitled “The Realms of Violin Music” (ALCD-1045, 1055) has been very well received. In 2009 Bärenreiter published the complete Mendelssohn Violin Sonatas, which Takeshi co-edited with Hiromi Hoshino.

http://www13.plala.or.jp/caille/

Naoya Otsuka (Harpsichord) http://homepage3.nifty.com/utremi
Naoya Otsuka majored in harpsichord at the Tokyo University of the Arts, and furthered his studies in harpsichord and organ at the Conservatorium van Amsterdam. He has played continuo for groups such as Ensemble Cordier and Bach Collegium Japan, given solo recitals on the harpsichord, organ and clavichord, and organized workshops all over the country for people who have had no previous interaction with these instruments. Otsuka has participated in a large number of recordings, in addition to a solo CD “Toccare”, “Clavis”, “Louis Couperin: Pièces de clavecin” and the five volume series J.S. Bach: Works for Violin and Harpsichord with violinist Takeshi Kiriyama (ALM RECORDS). At present he is an associate professor at the Tokyo University of the Arts, a part-time lecturer at the Kunitachi College of Music, and music director of the Ensemble Cordier. He is also organ advisor for the Medikit Arts Center Miyazaki and the Saitama Arts Theater, and presents “The Pleasure of Early Music” program on NHK-FM.

http://homepage3.nifty.com/utremi