■松平頼則・松平頼曉 ピアノ作品集

 Piano Works by
 Yoritsuné Matsudaira and Yori-Aki Matsudaira
ALCD-133 税込価格¥3,080(税抜価格¥2,800) 2022/04/07発売 JAN 4530835 114079井上郷子(ピアノ)
Satoko Inoue piano

読売新聞夕刊 Evening Entertainment 掲載
レコード芸術 特選盤
音楽現代 推薦盤



松平頼則(1907-2001)

ピアノのための16の小曲―日本民謡のスタイルによる子供のためのやさしいピアノ曲(1969)
 [1] I. からす
 [2] II. 指あそびの歌
 [3] III. 正月の歌
 [4] IV. 蛍
 [5] V. 子守歌
 [6] VI. 子守歌
 [7] VII. 水車(みずぐるま)
 [8] VIII. 鬼ごっこ
 [9] IX. 鬼ごっこ
 [10] X. 霰(あられ)
 [11] XI. 雀ほしや – 遊戯の歌
 [12] XII. からす
 [13] XIII. 霰(あられ)
 [14] XIV. 遊戯の歌
 [15] XV. 鬼ごっこ
 [16] XVI. 雪

[17] Ré壱越 《呂旋法によるピアノのための3つの即興曲》より(1987/1991)

[18] la黄鐘 《律旋法によるピアノのための3つの即興曲》より(1987/1991)

短歌による二つの前奏曲 (unknown)
 [19] Prélude I
 [20] Prélude II


松平頼曉(1931-)

[21] 井上郷子のための名簿 (1997)

[22] ピアノのための史跡(2007)

ピアノのための3章(2019)
 [23] I. Exposition
 [24] II. Chronicle
 [25] III. Quotation

†...初録音


井上郷子 ピアノ

<録音>
2021年5月14-16日 神奈川県立相模湖交流センター



ともに音列技法に立脚しながらも相異なる二人(父と子)の音楽―
第一人者・井上郷子が、各々の個性と強度をリアライズし、通底するイデアに迫る




井上郷子|Satoko Inoue|ピアノ

「ムジカ・プラクティカ・アンサンブル」のメンバーを経て、1991年よりソロ活動。“Satoko Plays Japan”をはじめとする多くのリサイタルを行ない、特に、近藤譲ピアノ作品・全曲演奏やモートン・フェルドマン作品の演奏等で高い評価を得る。海外では、ISCM(ルーマニア)、ブエノスアイレス現代音楽週間(アルゼンチン)、Festival für aktuelle Klangkunst(ドイツ)、Contempuls(チェコ)などの国際現代音楽祭からの招聘をはじめ、ヨーロッパ、南北アメリカ、中東各地でソロリサイタルを行なうとともに、リール大学、カイロ音楽院、カリフォルニア芸術大学、ギルドホール音楽院(ロンドン)などのマスタークラスで講師を務める。2008年よりコンサート・シリーズ“Music Documents”を企画・制作、「第1回両国アートフェスティバル2015」芸術監督、ピアノ拡張奏法に関するプロジェクト「未来に受け継ぐピアノ音楽の実験」(2018年~2022年)に携わる。ソロCDアルバムは、HatHut Records(スイス)、Emec Discos(スペイン)、ALM Records(日本)等より出版されている。第10回佐治敬三賞(サントリー芸術財団)受賞。東京学芸大学大学院作曲科修了。現在、国立音楽大学教授。




松平頼則|Yoritsuné Matsudaira

1907年、東京に生れる。アンリ・ジル=マルシェックスにピアノ、アレクサンドル・チェレプニンに作曲を学ぶ。1930年からピアニストとして活動を始め、1934年から作曲に専念。1951年、《主題と変奏》で初めてセリー技法を採用。1954年『近代和声学』を出版。雅楽とセリー技法の間の融合点を見出し、独自の作風を獲得する。1930年に共同で新興作曲家連名を創設。同連盟は1935年には国際現代音楽協会の日本支部となり、彼は1956〜60年までその支部長を務めた。1934年、管弦楽のための《パストラル》が国際チェレプニン賞を受賞。1954年、《メタモルフォーズ》がスヴィニ・ツェルボーニ出版社による作曲賞で1位を獲得。1962年、管弦楽のための《舞楽》がローマ国際作曲賞1位。1993年、管弦楽のための《春鶯囀》がゴフレド・ペトラッシ国際作曲コンクール1位。1996年、文化功労者に選ばれた。最後の作品、ソプラノとフルートのための《鳥(迦陵頻)の急》を書き終えた7日後、2001年10月25日没。作品は、全音楽譜出版、スヴィニ・ツェルボーニ、リコルディ、デュラン各社から出版されている。



松平頼曉|Yori-Aki Matsudaira

1931年、東京に生れる。作曲、ピアノを独学。1957〜60年、総音列主義によって作曲。次の6年間、不確定性に関心を持つ。1967年〜76年、ロバート・ラウシェンバーグの言うコンバインド・アートに触発され、新しい引用音楽を始める。1976年以後、旋法による作曲を始め、1982年、その延長としてピッチ・インターヴァル技法を開発。1958、67、69、72、75、84、87、91、93、2009年、国際現代音楽協会(ISCM)主催の音楽祭に入選。1990年、第3回K.セロツキ国際作曲家コンペティションでメック出版社特別賞を受ける。2001年、ISCM日本支部委員長として「ISCM 世界音楽の日々イン横浜」を主催。2008年、武満徹に続き日本で二人目のISCM名誉会員となる。立教大学名誉教授(生物物理)。理学博士。








Yoritsuné Matsudaira(1907-2001)

16 Pezzi per Pianoforte – nello stile delle canzoni popolari giapponesi per bambini(1969)
 [1] I. IL CORVO
 [2] II. GIOCO DI DITA
 [3] III. CANZONE DEL NUOVO ANNO
 [4] IV. LA LUCCIOLA
 [5] V. NINNA NANNA
 [6] VI. NINNA NANNA
 [7] VII. MULINO AD ACQUA
 [8] VIII. MOSCA CIECA
 [9] IX. MOSCA CIECA
 [10] X. DELICATO
 [11] XI. IO VEDO IL PASSERO – Canzone di gioco
 [12] XII. IL CORVO
 [13] XIII. DELICATO
 [14] XIV. CANZONE DI GIOCO
 [15] XV. MOSCA CIECA
 [16] XVI. LA NEVE

[17] Ré “Ichikotsu” from “Trois Improvisation sur le mode de Ryo”(1987/1991)

[18] la “Ôjiki” from “Trois Improvisation sur le mode de Ritsu”(1987/1991)

Deux préludes d’après Tanka(unknown)
 [19] Prélude I
 [20] Prélude II


Yori-Aki Matsudaira(1931-)

[21] List for Satoko Inoue(1997)

[22] Historic Spots(2007)

3 Pieces for Piano(2019)
 [23] I. Exposition
 [24] II. Chronicle
 [25] III. Quotation

†...World premiere recording


Satoko Inoue piano

Recording Locatoin: Lake Sagami-ko Community Center, 14-16 May 2021



Satoko Inoue | piano

After working as a member of ‘Musica Practica Ensemble’, Satoko Inoue launched her solo career in 1991. She gives numerous recitals, first and foremost as part of her ‘Satoko Plays Japan’ series – her performances of the complete piano works of Jo Kondo and works by Morton Feldman have been particularly highly praised. Internationally, she has been invited to contemporary music festivals such as ISCM (Romania), Ciclo de Conciertos de Música Contemporánea (Argentina), Festival für aktuelle Klangkunst (Germany), Contempuls (Czechia) et al, she has given recitals all over Europe, North and South America and the Middle East, and has given masterclasses at the University of Lille, the Cairo Conservatoire, California Institute of the Arts and the Guildhall School of Music (London). She has produced the ‘Music Documents’ concert series since 2008, she was the music director for the first Ryogoku Art Festival in 2015, and was involved in the ‘Experiment of piano music to be handed down to the future’ extended piano techniques project from 2018 to 2022. Her many CD albums have been released on the HatHut (Switzerland), Emec Discos (Spain) and ALM Records (Japan) labels. She won the 10th Suntory Foundation Keizo Saji prize. She completed an M.A. degree in composition at Tokyo Gakugei University and at present she is a professor at Kunitachi College of Music.


Yoritsuné Matsudaira

Tokyo native Yoritsuné Matsudaira was born in 1907. He studied the piano with Henri Gil-Marchex and composition with Alexander Tcherepnin. He launched a career as a pianist in 1930 but concentrated on composition from 1934. He first used the twelve-tone method in his 1951 work Thema and Variations. His book ‘Modern Harmony’ was published in 1954. He developed a highly individual style which fuses traditional gagaku and the twelve-tone method. In 1930 he jointly founded the Shinko Sakkyokuka Renmei (Union of Composers of the New Tendency). This became the Japanese branch of the ISCM and was headed by Matsudaira from 1956 to 1960. His 1935 orchestral work ‘Pastorale’ won the International Tcherepnin Prize. His 1954 ‘Métamorphoses’ won the Edizioni Suvini Zerboni first prize, and in 1962 his orchestral work ‘Bugaku’ won first prize in the International Composition Competition Prize of Rome. His 1993 orchestral work ‘Shun-no-den’ won first prize in the Goffredo Petrassi International Composition Competition. He was selected as a Person of Cultural Merit in 1996. He died on October 25, 2001, just seven days after completing his last work ‘Ka-ryo-bin’ for soprano and flute. His works are published by Zen-on, Suvini Zerboni, Ricordi and Durand.


Yori-Aki Matsudaira

Born in 1931 in Tokyo, Yori-Aki Matsudaira is a self-taught composer and pianist. From 1957 to 1960 his compositions employed total serialism. During the following six years his interest lay in the music of indeterminacy. From 1967 to 1976 he concentrated on new quotation music, inspired by Robert Rauschenberg’s ‘combined art’. He began composing using modes in 1976, proceeding to the pitch interval technique in 1982. He was selected for the ISCM (International Society for Contemporary Music) Music Festival in 1958, 67, 69, 72, 75, 84, 87, 91, 93 and 2009. He was awarded the Moeck Verlag Special Prize at the Kazimierz Serocki 3rd International Composers’ Competition, and as chairman of the Japanese section of the ISCM he organized the ISCM World Music Days 2001 in Yokohama. In 2008, he became the second ISCM honorary member in Japan, after Toru Takemitsu.