J・S・バッハ ゴルトベルク変奏曲


Johann Sebastian
BACH 
Goldberg-Variationen

ALCD-1202 税抜価格¥2,800円 2021/02/07発売 JAN 4530835 113362
辰巳 美納子(チェンバロ)
Minako Tatsumi, harpsichord

レコード芸術 特選盤

















J・S・バッハ:ゴルトベルク変奏曲
2段鍵盤チェンバロのためのアリアと種々の変奏 BWV988


[1] アリア
[2] 第1変奏(1段鍵盤)
[3] 第2変奏(1段鍵盤)
[4] 第3変奏(1段鍵盤)1度のカノン
[5] 第4変奏(1段鍵盤)
[6] 第5変奏(1段または2段鍵盤)
[7] 第6変奏(1段鍵盤)2度のカノン
[8] 第7変奏(1段鍵盤)ジーガのテンポで
[9] 第8変奏(2段鍵盤)
[10] 第9変奏(1段鍵盤)3度のカノン
[11] 第10変奏(1段鍵盤)フゲッタ
[12] 第11変奏(2段鍵盤)
[13] 第12変奏(1段鍵盤)4度のカノン
[14] 第13変奏(2段鍵盤)
[15] 第14変奏(2段鍵盤)
[16] 第15変奏(1段鍵盤)5度のカノン-アンダンテ
[17] 第16変奏(1段鍵盤):序曲
[18] 第17変奏(2段鍵盤)
[19] 第18変奏(1段鍵盤)6度のカノン
[20] 第19変奏(1段鍵盤)
[21] 第20変奏(2段鍵盤)
[22] 第21変奏(1段鍵盤)7度のカノン
[23] 第22変奏(1段鍵盤)アラ・ブレーヴェ
[24] 第23変奏(2段鍵盤)
[25] 第24変奏(1段鍵盤)8度のカノン
[26] 第25変奏(2段鍵盤)アダージョ
[27] 第26変奏(2段鍵盤)
[28] 第27変奏(2段鍵盤)9度のカノン
[29] 第28変奏(2段鍵盤)
[30] 第29変奏(1段または2段鍵盤)
[31] 第30変奏(1段鍵盤)クォドリベット
[32] アリア(ダ・カーポ)

辰巳 美納子(チェンバロ)

〈録音〉神奈川県立相模湖交流センター 2020年5月12−14日



バッハの知性と技巧のすべてが注ぎ込まれた空前絶後の変奏曲「ゴルトベルク」に、「パルティータ」「半音階的幻想曲とフーガ」等の録音でも高い評価を得る実力派・辰巳美納子が確信をもって臨む。丁寧に生き生きと歌われる一つ一つの声部、抑制されたテンポのなかで揺らめく細やかな装飾―洗練と多様性の自然なコントラストから、深い音楽の喜びが喚び起こされる。




辰巳 美納子(チェンバロ)

武蔵野音楽大学ピアノ科卒業後、東京藝術大学チェンバロ科卒業、同大学院修了。藝大在学中に第5回古楽コンクール<山梨>最高位、同時に第3回栃木[蔵の街]音楽祭賞受賞。その後、オランダ政府奨学金を得てアムステルダム・スヴェーリンク音楽院に学び、オランダ国家演奏家資格を取得し卒業。チェンバロを山田貢、鈴木雅明、アンネケ・アウテンボシュ、グスタフ・レオンハルトの各氏に師事。また、オルガン、フォルテピアノをあわせて学んだ。在蘭中より様々な演奏を行い、帰国後はソロ活動やNHK-FM、NHK-BSに出演の他、ソリスト及び通奏低音チェンバロ、オルガン奏者として、これまでにバッハ・コレギウム・ジャパン、新日本フィル、オーケストラ・アンサンブル金沢、東京シティ・フィル、名古屋フィル、札響、大阪フィル、神戸市室内合奏団、東響、群響、神奈川フィル、東フィルなど全国各地の演奏会や録音に多数出演。鋭い感性と自在な表現で全体を支える通奏低音には定評があり、多くの指揮者、共演者から信頼を寄せられる。ソロ演奏においても、作品への深い対峙に裏付けられた表情豊かな演奏が常に高い評価を得ている。
ソロCD『J.S. バッハ:半音階的幻想曲とフーガ、イタリア協奏曲』(レコード芸術特選盤)『J.S. バッハ:パルティータ全曲』(レコード芸術特選盤)『フレスコバルディ鍵盤作品集』(レコード芸術準特選盤)、そのほか参加CD多数。




Johann Sebastian Bach:Goldberg-Variationen
Aria mit verschiedenen Veränderungen für Cembalo mit 2 Manualen BWV988

[1] Aria
[2] Variatio 1 a 1 Clav.
[3] Variatio 2 a 1 Clav.
[4] Variatio 3 Canone all'Unisono a 1 Clav.
[5] Variatio 4 a 1 Clav.
[6] Variatio 5 a 1 ovvero 2 Clav.
[7] Variatio 6 Canone alla Seconda a 1 Clav.
[8] Variatio 7 a 1 ovvero 2 Clav. al tempo di Giga
[9] Variatio 8 a 2 Clav.
[10] Variatio 9 Canone alla Terza a 1 Clav.
[11] Variatio 10 Fughetta a 1 Clav.
[12] Variatio 11 a 2 Clav.
[13] Variatio 12 Canone alla Quarta (a 1 Clav.)
[14] Variatio 13 a 2 Clav.
[15] Variatio 14 a 2 Clav.
[16] Variatio 15 Canone alla Quinta a 1 Clav. Andante
[17] Variatio 16 Ouverture a 1 Clav.
[18] Variatio 17 a 2 Clav.
[19] Variatio 18 Canone alla Sesta a 1 Clav.
[20] Variatio 19 a 1 Clav.
[21] Variatio 20 a 2 Clav.
[22] Variatio 21 Canone alla Settima a 1 Clav.
[23] Variatio 22 a 1 Clav. Alla breve
[24] Variatio 23 a 2 Clav.
[25] Variatio 24 Canone all'Ottava a 1 Clav.
[26] Variatio 25 a 2 Clav. Adagio
[27] Variatio 26 a 2 Clav.
[28] Variatio 27 Canone alla Nona a 2 Clav.
[29] Variatio 28 a 2 Clav.
[30] Variatio 29 a 1 ovvero 2 Clav.
[31] Variatio 30 Quodlibet a 1 Clav.
[32] Aria (da Capo)


Recording Location: Lake Sagami-ko Community Center, 12-14 May 2020


Minako Tatsumi, harpsichord

Minako Tatsumi studied harpsichord at Tokyo University of the Arts receiving both Undergraduate and Master degrees. In 1991, she won the top prize in the 5th Competition for Early Music in Yamanashi and an award at the 3rd Tochigi ‘Kuranomachi’ music festival. She subsequently won a Dutch government scholarship to study at the Sweelinck Conservatorium in Amsterdam and graduated with a Soloist Diploma. Minako studied harpsichord with Mitsugu Yamada, Masaaki Suzuki, Anneke Uittenbosch and Gustav Leonhardt. She has also studied the organ and fortepiano. She has enjoyed a varied performance career, and since her return to Japan she has appeared as a soloist on NHK-FM and NHK-BS, and has performed and made recordings both as soloist and basso continuo player on both harpsichord and organ with Bach Collegium Japan, the New Japan Philharmonic, Orchestra Ensemble Kanazawa, Tokyo City Philharmonic Orchestra, the Nagoya Philharmonic, the Sapporo Symphony Orchestra, the Osaka Philharmonic Orchestra, Kobe City Chamber Orchestra, the Tokyo Symphony Orchestra, the Gunma Symphony Orchestra, the Kanagawa Philharmonic, the Tokyo Philharmonic Orchestra and many others. She is well known as a sensitive, freely expressive and supportive continuo player who is trusted by conductors and colleagues. Her solo performances garner praise for their rich expression backed up by deep thought and analysis.
Her recordings include Bach’s Chromatic Fantasy and Fugue and the Italian Concerto (Record Geijutsu magazine Tokusenban [editor’s special choice]), the complete Bach Partitas (Record Geijutsu Tokusenban), a collection of Frescobaldi keyboard music (Record Geijutsu Jun-tokusenban [special merit]), and many others.