HOMEABOUTACCESSRECORDINGRECRUITRELEASESCATALOGUE
ORDER(JAPAN)ORDER(OVERSEAS)AWARDS



ベートーヴェン ハンマークラヴィーア

 BEETHOVEN
 Hammerklavier



ALCD-1201 税込価格¥3,080(税抜価格¥2,800) 2020/12/07発売   JAN 4530835 113287小倉貴久子[フォルテピアノ]
Kikuko Ogura, fortepiano

レコード芸術 特選盤
朝日新聞 for your Collection クラシック音楽 推薦盤
読売新聞 サウンズBOX クラシック 推薦盤
音楽現代 推薦盤

















ベートーヴェン:

クラヴィーア・ソナタ ホ短調 Op.90(第27番)
 [1] I. Mit Lebhaftigkeit und durchaus mit Empfindung und Ausdruck 3/4
 [2] II. Nicht zu geschwind, und sehr singbar vorgetragen 2/4

クラヴィーア・ソナタ イ長調 Op.101(第28番)
 [3] I. Etwas lebhaft und mit der innigsten Empfindung, Allegro ma non troppo 6/8
 [4] II. Ziemlich lebhaft, Marschmäßig, Vivace alla Marcia 4/4
 [5] III. Langsam und sehnsuchtsvoll, Adagio ma non troppo 2/4 – Zeitmaß des
 ersten Stücks, Tempo del primo pezzo 6/8 – Geschwinde, doch nicht zu sehr
  und mit Entschlossenheit, Allegro 2/4

クラヴィーア・ソナタ 変ロ長調 Op.106《ハンマークラヴィーア》(第29番)
 [6] I. Allegro 2/2
 [7] II. Scherzo, Assai vivace 3/4
 [8] III. Adagio sostenuto, Appassionato e con molto sentimento 6/8
 [9] IV. Largo 4/4 – Allegro risoluto 3/4

小倉貴久子(フォルテピアノ)

使用楽器: J.B.シュトライヒャー(ウィーン 1845年)
Instrument: Johann Baptist Streicher 1845 (Wien 1845)

録音:神奈川県立相模湖交流センター 2020年7月29−31日



1845年製J・B・シュトライヒャーのフォルテピアノで聴く、ベートーヴェンの後期傑作《ハンマークラヴィーア》と、それに連なる2つのソナタ。フォルテピアノの表現技法を知り尽くした小倉貴久子が、ダイナミックかつ繊細な「歌う」音色によって、ロマンティックな生命力と多声書法のテクスチャーを生き生きと浮かび上がらせ、後期ソナタ演奏に新たな視座を切り開く。



(C)遠藤倫生小倉貴久子(フォルテピアノ)

東京藝術大学を経て同大学大学院修了。アムステルダム音楽院を特別栄誉賞つき首席卒業。日本モーツァルトコンクールピアノ部門第1位。ブルージュ国際古楽コンクールアンサンブル部門及びフォルテピアノ部門で第1位と聴衆賞受賞。『クラシック倶楽部』『ららら♪クラシック』『ぴあのピア』『カルチャーラジオ 芸術の魅力』などTV、ラジオへの出演も多い。50点以上リリースしたCDの多くが各新聞紙上や『レコード芸術』誌等で推薦盤や特選盤に選ばれている。文化庁芸術祭レコード部門〈大賞〉、ミュージック・ペンクラブ音楽賞クラシック部門【独奏・独唱部門賞】、JXTG音楽賞洋楽部門奨励賞受賞。著書に『カラー図解ピアノの歴史』(河出書房新社)。校訂楽譜『ジュスティーニ:12のソナタ集』(カワイ出版)、『ソナチネ音楽帳』(音楽之友社)。「小倉貴久子の《モーツァルトのクラヴィーアのある部屋》」全40回完結。第86〜88回日本音楽コンクールピアノ部門の審査員を務める。北とぴあシリーズ【小倉貴久子と巡るクラシックの旅】を開催中。シリーズ「小倉貴久子《フォルテピアノの世界》」2020年スタート。フォルテピアノ・アカデミーSACLA主宰。東京藝術大学非常勤講師。
https://www.mdf-ks.com



Ludwig van Beethoven:

Sonate für Klavier e-Moll Op.90
 [1] I. Mit Lebhaftigkeit und durchaus mit Empfindung und Ausdruck 3/4
 [2] II. Nicht zu geschwind, und sehr singbar vorgetragen 2/4

Sonate für Klavier A-Dur Op.101
 [3] I. Etwas lebhaft und mit der innigsten Empfindung, Allegro ma non troppo 6/8
 [4] II. Ziemlich lebhaft, Marschmäßig, Vivace alla Marcia 4/4
 [5] III. Langsam und sehnsuchtsvoll, Adagio ma non troppo 2/4 – Zeitmaß des
 ersten Stücks, Tempo del primo pezzo 6/8 – Geschwinde, doch nicht zu sehr
  und mit Entschlossenheit, Allegro 2/4

Grande Sonate für Klavier B-Dur Op.106 “Hammerklavier”
 [6] I. Allegro 2/2
 [7] II. Scherzo, Assai vivace 3/4
 [8] III. Adagio sostenuto, Appassionato e con molto sentimento 6/8
 [9] IV. Largo 4/4 – Allegro risoluto 3/4

Kikuko Ogura, fortepiano

Instrument: Johann Baptist Streicher 1845 (Wien 1845)

Recorded at Lake Sagami-ko Community Center, 29-31 July 2020



Kikuko Ogura (fortepiano)
Kikuko Ogura studied at the Music High School Attached to the Faculty of Music, Tokyo University of the Arts and subsequently at the university itself, and later graduated ‘cum laude’ from the Conservatorium van Amsterdam. She won 1st prize at the Japan Mozart Piano Competition (piano category), and 1st prizes in the ensemble section and fortepiano section as well as the audience prize at the Bruges International Early Music Competition. She has made many appearance on television and radio, in programs such as ‘Classic Club’, ‘La La La ♪ Classic’, ‘Pianopia’, ‘Culture Radio, the Appeal of Art’ etc. Her more than fifty CDs have been highly recommended by newspapers and music magazines such as ‘Record Geijutsu’. Other awards and prizes include the Grand Prize in the Record Category of the National Arts Festival 2012, Music Pen Club Japan Award (Classical instrumental/vocal section), and an honorable mention in the JXTG Music Awards (western music section). She is the author of ‘An Illustrated History of the Piano’ (Kawade Shobō Shinsha), and has edited the critical edition of “Giustini: Twelve Sonatas” Volumes I and II (Edition Kawai), and a collection of sonatinas entitled ‘Raccolta di Sonatine’ (Ongaku-no-Tomo Sha Corp). She staged forty concerts in the series ‘Kikuko Ogura’s Mozart Klavier Room’, served on the juries of the 86th to 88th Music Competition of Japan and is at present undertaking a Hokutopia series entitled ‘A Classical Journey with Kikuko Ogura’. The series ‘Kikuko Ogura – the World of the Fortepiano’ was launched in 2020. She is the producer of the Fortepiano Academy SACLA and is at present a part-time lecturer at the Tokyo University of the Arts.
https://www.mdf-ks.com